top of page
Search
  • Writer's picturelink kardival

پمپ پیستونی چیست و چگونه کار می کند ؟

پمپ فشار قوی پیستونی (واتر جت) یکی از پمپ های جابجایی مثبت است که با حرکت رفت و برگشتی پیستون در داخل سیلندر، عمل پمپاژ را انجام می دهد.

عموماً از این پمپ ها در مواردی استفاده می شود که فشار خروجی بالا (از 100 تا 1000 بار) مورد نیاز باشد.

پمپ پیستونی در ساخت سمپاش های فشار قوی و شستشو در کاربردهای مختلف از جمله کارواش و سایر صنایع استفاده می شود.پمپ پیستونی دارای فشار بالا و دبی کم می باشد.

پمپ پیستونی در کارخانه ها، کارگاه ها و صنایع کاربرد دارد. پمپ های پیستونی با توجه به کاربردشان مدل های مختلفی دارند.


به عنوان مثال از پمپ های پیستونی فولادی در نرم کننده های آب و از پمپ های پیستونی آب گرم در کارخانه هایی که نوشابه های گازدار تولید می کنند استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت که پمپ های پیستونی بیشتر از جنس برنج و گاهاً آلومینیوم هستند، یکی از پرکاربردترین پمپ های پیستونی پمپ 200 باری است که بیشتر در خشکشویی ها و کارواش ها کاربرد دارد. پمپ های 100 و 110 بار با موتور تک فاز پرفروش ترین پمپ های رفت و برگشتی هستند که در سیستم های مه و مه استفاده می شوند.

هیدرولیک نادری بزرگترین مرکز فروش محصولات هیدرولیک و پنوماتیک می باشد درصورتیکه تمایل به خرید پمپ پیستونی دارید می توانید از محصولات این فروشگاه دیدن کنید



اجزای تشکیل دهنده پمپ پیستونی

اجزای پمپ پیستونی سیلندر، پیستون، شیر ورودی و شیر خروجی می باشد که پیستون به وسیله دسته ای که در یک طرف آن بر روی چرخ گردان قرار می گیرد به سمت بالا و پایین حرکت می کند.

هنگامی که پیستون به سمت بالا حرکت می کند، در اثر مکش و نیروی ناشی از جریان برگشتی مسیر خروجی، دریچه خروجی بسته می شود و در اثر نیروی مکش ایجاد شده در داخل سیلندر، دریچه ورودی باز است و مایع به داخل سیلندر مکیده می شود.


سیلندر. محفظه پمپ زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت می کند دریچه ورودی بسته می شود و دریچه خروجی بسته می شود و سیال محبوس شده در محفظه تحت فشار پیستون به کانال خروجی منتقل می شود که تکرار این عمل باعث جابجایی سیال از مکانی به مکان دیگر می شود. دیگر. سیلندر باید به گونه ای آب بندی شود که مایع نشتی نداشته باشد.



مزایای پمپ پیستونی

  • دامنه فشار گسترده ای دارد تا بتوانید در هر فشاری کار کنید.

  • شما می توانید فشار را با سرعت جریان ثابت کنترل کنید.

  • تغییرات فشار و جریان تاثیری بر عملکرد این دستگاه ندارد.

  • توانایی کار با سیالات چسبناک و ذرات جامد را دارد.

معایب پمپ پیستونی

  • هزینه نگهداری بالا

  • وزن و حجم زیاد

  • در دبی های بالا کارایی آن پایین می آید

پمپ پیستونی چگونه کار می کند

نحوه کار این دستگاه به این صورت است، در حالی که پیستون از یک طرف روی چرخ چرخان نصب می شود، بالا و پایین می رود و به این صورت حرکت می کند.

وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می کند. محل دریچه خروجی به دلیل جریان و کشش داخل سیلندر بسته است و به دلیل نیروی مکش داخل سیلندر، اکنون دریچه ورودی باز است و مایع به داخل محفظه مکش مکش می شود.

همانطور که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، شیر ورودی بسته می شود و دریچه خروجی دوباره باز می شود و سیال قرار گرفته در مخزن که اکنون تحت تاثیر فشار قرار گرفته است، به سرعت به سمت خروجی حرکت می کند.

تکرار و از سرگیری این مراحل به ادامه این جریان کمک می کند. نکته مهم در اینجا این است که سیلندر باید به خوبی آب بندی شود. به هر یک از این حرکات پیستون ضربه و فاصله آن را ضربه می گویند.



کاربرد پمپ پیستونی هیدرولیک

کاربردهای آن در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز، صنایع خودروسازی و پمپ های پیستونی کارواش، دستگاه های نمک زدایی، صنایع فولاد، زنگ زدایی، رسوب زدایی، سفید کننده و چربی زدایی، دستگاه های واتر جت، هیدروجت و هیدروبلاست، تست هیدرواستاتیک، تست لوله پمپ می باشد. ، لوله سازی (لوله های آزمایشی)، سنگ و سرامیک، برش سنگ، شستشوی دستگاه ها و تجهیزات صنعتی (مانند شستشوی مبدل های حرارتی)، صنایع کاغذسازی، صنایع غذایی، صنایع کشتی سازی، سیستم های بازیافت، جنتکس ذکر شد.

7 views0 comments

コメント


Post: Blog2_Post
bottom of page